dimos-photomark-only-logo
ΔΗΜΟΣ ΙΕΡΑΠΕΤΡΑΣ

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Ιεράπετρα 24.06.2014 – Αριθμ.πρωτ. 9354
Προς :  Εφημερίδα ΑΝΑΤΟΛΗ

Κα Διευθύντρια

Με αφορμή συνεχή δημοσιεύματα της εφημερίδας σας με τις διαμαρτυρίες κατοίκων του Καλού Χωριού αλλά και αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου Αγίου Νικολάου κατά της μελέτης του τμήματος ΒΟΑΚ Καλό Χωριό- Φρουζή, και ειδικά ενός δημοσιεύματος όπου εγκαλούνται «πρώην Νομάρχης, Νομαρχιακοί Σύμβουλοι, Υπεύθυνος Τεχνικών Υπηρεσιών Νομαρχίας, Δήμαρχοι, Αντιπολίτευση μείζονα κι ελάσσονα του Δημοτικού Συμβουλίου» διότι «σχεδίασαν, ωρίμασαν το έργο χωρίς τα σωστά δεδομένα και την απαιτούμενη προσοχή αγνοώντας επιδεικτικά την τοπική κοινωνία», θέλω να γνωρίσω στον επιστολογράφο σας και στους αναγνώστες της ΑΝΑΤΟΛΗΣ, ότι κανένας από τους πιο πάνω άρχοντες της τοπικής κοινωνίας δεν είναι αρμόδιος για τη σχεδίαση, ωρίμανση και υλοποίηση ενός Εθνικού Δρόμου όπως ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης.

Την αρμοδιότητα αυτή έχει το κεντρικό κράτος δια του ΥΠΕΧΩΔΕ (ήδη ΥΠΟΜΕΔΙ), που διαθέτει την ειδική εμπειρία για τόσο σοβαρά έργα αλλά και την «απόσταση»  από τους τοπικούς φορείς, η οποία κατά τη γνώμη μου χρειάζεται ώστε τα έργα αυτά, μη υποκείμενα εύκολα σε παρεμβάσεις, να αποκτούν τα χαρακτηριστικά που απαιτούνται, με την προϋπόθεση βέβαια της ύπαρξης διαλόγου και αμφίδρομης πληροφόρησης των κεντρικών και τοπικών φορέων.

Ο ΒΟΑΚ λοιπόν στο νομό μας στο τμήμα Άγιος Νικόλαος- Παχεία Άμμος απέκτησε Προέγκριση Χωροθέτησης το 1996 μετά την έγκριση της προμελέτης από το Υπουργείο Πολιτισμού το 1993 (με υπογραφή της Υπουργού κας Θεοδώρας Μπακογιάννη την οποία ευχαρίστησαν τότε όλοι οι φορείς του νομού για το ξεμπλοκάρισμα της αδειοδότησης και του έργου).

Οι αποφάσεις αυτές δεν κοινοποιήθηκαν καν στην τότε Νομαρχία, ως μη αρμόδια, η οποία ακολούθως άσκησε, σύμφωνα με τη νομοθεσία, την αρμοδιότητα της γνωμοδότησης για τις Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (όπως έκαναν στη συνέχεια η διάδοχός της Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και σήμερα η Περιφέρεια Κρήτης), προφυλάσσοντας τα καλώς νοούμενα συμφέροντα των πολιτών και την προστασία του περιβάλλοντος.

Το Νομαρχιακό Συμβούλιο Λασιθίου δεν ασχολήθηκε με τη ΜΠΕ του συγκεκριμένου τμήματος επί της θητείας μου ως Νομάρχης Λασιθίου, όμως, από όσο γνωρίζω, όλες οι αποφάσεις των Νομαρχιακών Αρχών αντιμετώπισαν τον Εθνικό Δρόμο ως πρώτης προτεραιότητας αναπτυξιακό έργο, ως έργο όχι μόνο Περιφερειακής και Νομαρχιακής αλλά Εθνικής εμβέλειας και οι προτάσεις των ήταν τέτοιες ώστε να προκύπτουν ρεαλιστικές και υλοποιήσιμες λύσεις.

Πιστεύω ότι στη σημερινή εποχή δεν υπάρχει όριο στην τεχνολογία, με μόνο περιοριστικό όριο τις χρηματοδοτικές δυνατότητες. Ένα έργο λοιπόν, όπως μαθαίνουν οι μηχανικοί, δεν είναι σωστό μόνο όταν είναι τεχνικά και αισθητικά άρτιο αλλά πρέπει να πληροί και τα κριτήρια της οικονομικής ευστάθειας. Οι πολίτες λοιπόν, οι συλλογικοί φορείς που γνωμοδοτούν, αλλά και οι ίδιοι οι θιγόμενοι ιδιοκτήτες, πρέπει να αντιλαμβάνονται τα όρια των προτάσεων και τη χρονική στιγμή που τις κάνουν, δεδομένου ότι για κάθε έργο υπάρχουν στάδια μελέτης, εγκριτικές αποφάσεις κλπ. πριν προχωρήσουν τα επόμενα στάδια.

Επί πλέον αναφέρω το θέμα των  προβλέψεων του Χωροταξικού Σχεδιασμού για τα μεγάλα και μικρότερα έργα, η έλλειψη των οποίων ήταν αφορμή για ενστάσεις και προσφυγές, όπως στην περίπτωση της Παράκαμψης Σχίσματος Ελούντας. Στην περίπτωση όμως του ΒΟΑΚ στο επίμαχο τμήμα, υπάρχει εγκεκριμένο από το 2010 το ΣΧΟΟΑΠ Δήμου Αγίου Νικολάου, που προώθησε ο Δήμος και έτυχε κατά τη θεσμοθέτησή του ευρείας δημοσιότητας, το οποίο περιλαμβάνει αναλυτικά τη χάραξη του δρόμου, στην οποία βασίζονται και οι θεσμοθετηθείσες ζώνες προστασίας.

Η θέση του Δήμου Ιεράπετρας που εκπροσωπώ, όπως εκφράστηκε και με υπόμνημά μας που υποβάλαμε στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Κρήτης λόγω της σημασίας του έργου στην περαιτέρω ανάπτυξη του Δήμου μας, είναι ότι στο τμήμα ΒΟΑΚ Καλό Χωριό-Φρουζή  προβλέπονται σημαντικά έργα υπέρ της προστασίας του περιβάλλοντος (μείωση επιπτώσεων λόγω των μεγάλων ορυγμάτων με την κατασκευή σήραγγας και cut and cover) αλλά και σημεία όπου επιβάλλεται να τροποποιηθούν τα στοιχεία του έργου (κοιλαδογέφυρα, θέση ανισόπεδου κόμβου). Δηλώσαμε επίσης ότι πρέπει να εξεταστούν και όλες οι ρεαλιστικές βελτιώσεις που τυχόν προταθούν, οι οποίες όμως δεν θα ανατρέπουν τη φιλοσοφία της οδού ως οδού ταχείας κυκλοφορίας, με προοπτική, όπως αναφέρει η μελέτη, δρόμου διπλής κυκλοφορίας 2 λωρίδων με διαχωριστική νησίδα.

Η προτεινόμενη τελείως διαφορετική χάραξη του δρόμου από την πορεία που προσδιορίστηκε με εγκρίσεις ήδη από τις αρχές της 10ετίας του ’90, εκτός από την καθυστέρηση λόγω του απαιτούμενου επιπρόσθετου χρόνου για τις τροποποιήσεις των μελετών αλλά και την απαξίωση επενδύσεων με την αχρήστευση των ήδη κατασκευασμένων έργων, οδηγεί σε τεχνικά και οικονομικά μη αποδεκτές λύσεις.

Ο μελετητής εκτιμά, όπως πληροφορηθήκαμε, ότι άλλες λύσεις που προτείνονται σημαίνουν επί πλέον κόστος πάνω από 200 εκ. €, όταν για τη νέα προγραμματική περίοδο το ποσόν αυτό προγραμματίζεται να διατεθεί για όλο το ΒΟΑΚ, γεγονός που κατά τη γνώμη μας οδηγεί το έργο στις καλένδες. Όμως στην περίπτωση αυτή ο νομός μας θα είναι πάλι πίσω κατά 30 χρόνια και η έννοια της νομαρχιακής ανάπτυξης θα θυσιαστεί μπροστά σε κάποια τοπικά ή  ιδιωτικά συμφέροντα.

Ο Δήμαρχος ΙεράπετραςSIFIS-ANASTASAKIS-PORTRAIT

Σήφης Αναστασάκης

Παράρτημα πληροφοριών και υπερσυνδέσεων

Πληροφορίες σύνταξης – ανάρτησης

ΔΗΜΟΣ ΙΕΡΑΠΕΤΡΑΣ - info@ierapetra.gov.gr