theatro-1203ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου Ιεράπετρας
Δευτέρα 7 – Κυριακή 13 Οκτωβρίου 2013

Φως στο σκοτάδι

Κριτική Επιτροπή 3ου Πανελλήνιου Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου Ιεράπετρας

Έρση Βασιλικιώτη σκηνοθέτης

PHOTO_VASILIKIOTHΓεννήθηκε και σπούδασε στην Αθήνα – Φιλοσοφική Σχολή Πανεπιστημίου Αθηνών, Σχολή Θεάτρου Κωστή Μιχαηλίδη, Μεταφραστικό τμήμα Γαλλικού Ινστιτούτου. Υπήρξε ιδρυτικό στέλεχος του θιάσου «Μάσκες» και του «Θεάτρου των καιρών».

Έχει συνεργαστεί με πολλά δημοτικά περιφερειακά θέατρα, με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, με την Πειραματική Σκηνή της Τέχνης. Έχει επίσης πολλές συνεργασίες στην κρατική τηλεόραση και το ραδιόφωνο, σε παραγωγές θεατρικών έργων και εκπομπών λόγου. Μεταφράσεις της έχουν παιχτεί σε πολλά θέατρα στην Ελλάδα και στην Κύπρο και έχουν εκδοθεί από διάφορους εκδοτικούς οίκους. Διετέλεσε αναπληρώτρια καθηγήτρια Υποκριτικής – Σκηνοθεσίας στο τμήμα θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου. Είναι μέλος της Εταιρείας Σκηνοθετών και της Εταιρείας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων.

Έχει σκηνοθετήσει με τον θίασο «Μάσκες» έργα των: Δημητρίου Βυζάντιου, Μολιέρου, Σλαβομίρ Μρόζεκ, Κώστα Μουρσελά, Ιάκωβου Καμπανέλλη, Γιώργου Σκούρτη, Μήτσου Ευθυμιάδη,  Μπάμπη Τσικληρόπουλου, Γιώργη Χριστοφιλάκη. Για το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος έργα των Ιάκωβου Καμπανέλη, Μ. Χουρμούζη, Ναζίμ Χικμέτ, Ηλία Καπετανάκη Αριστοφάνη (αρχαίο θέατρο Επιδαύρου). Σε δημοτικά περιφερειακά θέατρα, έργα των Γκολντόνι, Τ. Ουίλιαμς, Ου. Σαρόγιαν, Μολιέρου, Κώστα Μουρσελά, Δημήτρη Ψαθά, Λόρκα, Λούλας Αναγνωστάκη, Λ. Πιραντέλο, Δ.Κεχαϊδη-Ε.Χαβιαρά. Στην «πειραματική σκηνή της τέχνης» στη Θεσσαλονίκη, έργα των Α. Γκέρνυ, Τ. Ρουζέβιτς, Ν. Μπακόλα, Δ.Κεχαϊδη-Ε.Χαβιαρά, Ξ. Καλογεροπούλου-Θ. Μοσχόπουλου, Κόννορ Μακφέρσον, Σέρτζι Μπελμπέλ, Ματέι Βισνιέκ, Σάκη Σερέφα. Με τον θεατρικό οργανισμό «Αλεξάνδρεια», στο θέατρο Πολιτεία, Ματέι Βισνιέκ.

Με το «Θέατρο των Καιρών» που ιδρύθηκε το 1991, έχει παρουσιάσει έργα των  Τ. Ρουζέβιτς, Ρ.Β. Φασμπίντερ, Μισέλ Βιναβέρ, Μπ. Στράους, Χ. Μύλλερ, Γκολντόνι και στιγμιότυπα των: Βέργου, Βογιατζόγλου, Κεχαίδη, Κοροβέση, Μουρσελά, Παπαχρήστου, Σκούρτη, Χρυσούλη, Σ. Βαλούκου, Κ. Γκάτζιου, Π. Κοκκίδη, Π. Μέντη, Λ. Μερίκα, Π. Πασχαλίδη, Σ. Σκούρτη, Β. Σωτηροπούλου, Μ. Τσίτα, Λ. Χρηστίδη, Χ. Χριστοφή.

Μεταφράσεις της  έχουν παιχτεί στο Σύγχρονο Ελληνικό Θέατρο, στο Λαϊκό Πειραματικό Θέατρο, στο Θέατρο Τέχνης Κάρολου Κουν, στο Θέατρο Των Καιρών, στην Πειραματική Σκηνή Της Τέχνης, στο Θ.Ο.Κ. , στα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Σερρών, Καλαμάτας, Κομοτηνής, Ρούμελης και από τον θίασο Μάσκες.

Νίκος Βερλέκης ηθοποιός

verlekisΓεννήθηκε στην Άρτα. Τελείωσε τη δραματική σχολή του Κωστή Μιχαηλίδη. Έκτοτε έλαβε μέρος σε αρκετές θεατρικές παραστάσεις και συνεργάστηκε με σπουδαίους σκηνοθέτες, όπως με το Μ. Βολονάκη «Βολπόνε», με το Β. Διαμαντόπουλο, με το Γ. Διαμαντόπουλο «Παράξενο Αρσενικό» μαζί με το Γ. Βόγλη και τον Ηλία Λογοθέτη. Πρωταγωνίστησε στη θεατρική παράσταση «Ποντικοπαγίδα» της Αγκάθα Κρίστι, συνεργάστηκε με θιάσους του Λάμπρου Κωνσταντάρα, του Κώστα Βουτσά, της Μιμής Ντενίση. Πρωταγωνίστησε επίσης μαζί με το Γιάννη Μόρτζο στο έργο «Σαμία» του Μενάνδρου.

Τελευταίος θεατρικός ρόλος «Ο καπετάν Μιχάλης» από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Νίκου Καζαντζάκη σε διασκευή του Κωστή Κολώτα σε σκηνοθεσία Γιάννη Βόγλη.

Πρωταγωνίστησε επίσης σε δεκάδες τηλεοπτικές σειρές όπως «Πατούχας» του Ι. Κονδυλάκη, με σκηνοθέτη τον Αλέξη Δαμιανό, «Κερένια κούκλα» του Κ. Χριστομάνου με σκηνοθέτη τον Ερμή Βελόπουλο, «Πόλις» του Σ. Πλασκοβίτη με σκηνοθέτη τον Δ. Παπακωνσταντή, «Φρουροί της Αχαΐας» του Τ. Αθανασιάδη που σκηνοθέτησε ο Γ. Διαμαντόπουλος, «Σταύρωση χωρίς ανάσταση» με σκηνοθέτη το Φράνσις Κάραμποτ. Έλαβε μέρος στη σειρά του BBC «Ποιος πληρώνει το βαρκάρη» και σε άλλες παραγωγές ξένες και ελληνικές.

Τελευταίες τηλεοπτικές σειρές στις οποίες πρωταγωνίστησε «Της αγάπης μαχαιριά» και «Η εξαφάνιση» σε σκηνοθεσία Στράτου Μαρκίδη.

Χρήστος Λεοντής μουσικοσυνθέτης | wikipedia

xristos-leontisΓεννήθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης στις 11 Μαΐου 1940. Παράλληλα με τα πρώτα μαθήματα στο σχολείο, μαθαίνει να ψέλνει στην εκκλησία της γειτονιάς του. Έτσι, έρχεται σε άμεση επαφή με το Βυζαντινό τραγούδι, που μαζί με το Δημοτικό και ιδιαίτερα το Κρητικό, επηρεάζουν τη μουσική του προσωπικότητα. Έμαθε μαντολίνο και αργότερα βιολί. Φοίτησε στο Ωδείο Αθηνών και στο Conservatoire National de Musique στο Παρίσι. Καθηγητές του υπήρξαν: ο Μενέλαος Παλλάντιος και ο Γιάννης Παπαϊωάννου στην Αθήνα και ο Allen Weber στο Παρίσι. Διδάχτηκε Αρμονία – Αντίστιξη – Φούγκα.

Η μουσική του δραστηριότητα καλύπτει πολλούς χώρους, όπως το τραγούδι, το θέατρο, τον κινηματογράφο, την τηλεόραση. Του έχουν απονεμηθεί βραβεία για Τραγούδι (1963), για Κινηματογράφο (1966) – Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, για Θέατρο (2004) και για την εν γένει καλλιτεχνική προσφορά του. Σε πολλές δεκάδες ανέρχονται οι με κάθε τρόπο βραβεύσεις του σε Πανεπιστήμια, σχολεία, χορωδίες, θέατρα, συλλόγους, δήμους κλπ

Υπήρξε μόνιμος συνεργάτης του Καρόλου Κουν στο Θέατρο Τέχνης από το 1973 μέχρι το 1982. Μετά την αποδημία του Κουν, συνεχίστηκε η συνεργασία με τους επιγόνους και μαθητές του, Γιώργο Λαζάνη, Μίμη Κουγιουμτζή και συνεχίζει μέχρι σήμερα –τέσσερις δεκαετίες- τη συνεργασία με το Θέατρο Τέχνης.

Έχει αποσπάσει διθυραμβικές κριτικές από τις μεγαλύτερες εφημερίδες του Ευρωπαϊκού τύπου για τις εργασίες του στο αρχαίο δράμα (ΑΧΑΡΝΗΣ,ΕΙΡΗΝΗ, ΒΑΚΧΕΣ) με το θέατρο Τέχνης.

Μαζί με άλλους μουσικούς και καλλιτέχνες, (Παλλάντιος, Χατζιδάκις, Αντωνίου, Κουνάδης, Κουρουπός, Χριστοδουλίδης, Χουβαρδάς Μιχαλακόπουλος κ.ά.) ίδρυσε την εταιρεία «ΚΟΜΜΟΣ», με σκοπό την ανεύρεση, τη διάσωση, την έρευνα και την έκδοση της μουσικής που γράφτηκε από όλους τους Έλληνες συνθέτες για το Αρχαίο Ελληνικό δράμα.

Από το 2001, ύστερα από πρόσκληση του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, δίδαξε σε σεμινάρια μεταπτυχιακούς φοιτητές της θεατρολογίας, Ελληνικών και ξένων πανεπιστημίων, με αντικείμενο τη μουσική στο θέατρο και ιδιαίτερα στο Αρχαίο Ελληνικό δράμα.

Έχει γράψει μουσική για το αρχαίο δράμα σε 28 έργα των Ευριπίδη, Αισχύλου, Σοφοκλή Αριστοφάνη καθώς επίσης και τη μουσική σε περισσότερα των 100 θεατρικών έργων, Ελλήνων και ξένων θεατρικών συγγραφέων.

Το 2007 ανακηρύχθηκε επίτιμος πρόεδρος της Ένωσης Μουσικοσυνθετών και Στιχουργών Ελλάδος.

Δισκογραφία:

Καταχνιά, Ανάσταση Ονείρων, Δώδεκα παρά πέντε, Αχ! έρωτα, Καπνισμένο τσουκάλι, Παραστάσεις, Μαντζουράνα στο κατώφλι, Συναυλίες ‘81, Carta a l ’ exili ( παγκόσμια κυκλοφορία του τραγουδιού του Ξενητεμένο μου πουλί σε τέσσερις διαφορετικές εκτελέσεις στην Ισπανία και δύο στη Βραζιλία, με το παγκόσμιας φήμης Βραζιλιάνικο γκρουπ Uakti, παραγωγή του αμερικανού συνθέτη Philip Glass), Πυγολαμπίδες, Χίλιες και μία γάτες- Μουσική και τραγούδια γιά το ομώνυμο θεατρικό έργο γιά παιδιά του Ευγένιου Τριβιζά., Καντάτα Ελευθερίας (παραγωγή της Βουλής των Ελλήνων, το άλμπουμ διανεμήθηκε σε όλα τα σχολεία της χώρας και του Απόδημου Ελληνισμού), Μήτηρ Θεού (Ακάθιστος Ύμνος) (παραγωγή της Μονής Κουτλουμουσίου του Αγίου Όρους), Έρωτας Αρχάγγελος, Χελιδών Ηδομένη, Πρωινό Άστρο

Νίκη Παπαδάκη – χορογράφος

kritiki-epitropi-papadaki-nikiΣπούδασε χορό στην Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης, στην Αθήνα και στο Place στο Λονδίνο. Από το 1984 ζει στην Ιεράπετρα, όπου δημιούργησε τη δική της σχολή χορού «Χορομανία» και ταυτόχρονα εργάζεται σαν χορογράφος και σκηνοθέτης.

Συνεργάζεται με την θεατρική ομάδα του Δήμου Ιεράπετρας και βραβεύτηκε για τις χορογραφίες στα έργα «Οδυσσεβάχ» και «Το Σκλαβί» της Ξ. Καλογεροπούλου,

«Φόνισσα» του Αλ. Παπαδιαμάντη, «Κατσούρμπος» του Γ. Χορτάτζη, «Όπερα της Πεντάρας» του Μπ. Μπρεχτ και «Πλούτος» του Αριστοφάνη. Έχει κάνει τις χορογραφίες για την  «Ειρήνη» του Αριστοφάνη με την ομάδα Vivi του Τ. Μουδατσάκη. Το 2011, μετά από πρόσκληση της J. Grabowiecka συμμετείχε στο χορόδαραμα «Το Όνειρο της Ευρυδίκης», έχοντας τον πρωταγωνιστικό ρόλο, στο Γκντανσκ της Πολωνίας. Με τη δική της ερασιτεχνική θεατρική ομάδα παρουσίασε τα έργα «Σιμιγδαλένιος»  του Αλ. Αδαμόπουλου και «Το Διαμάντι και το Κήτος ή Όλος ο Μποστ. σε μία ώρα» του Λεωνίδα Τσίπη.

Ελένη Χαβιαρά θεατρική συγγραφέας  

Haviara3Η Ελένη Χαβιαρά γεννήθηκε στην Αίγυπτο κι έζησε εκεί μέχρι τα δεκαεπτά της χρόνια. Η καταγωγή της είναι από την Σύμη. Από το 1958 ζει στην Αθήνα. Η ουσιαστική επαφή της με το θέατρο άρχισε με τη φοίτησή της στη δραματική σχολή του Πέλου Κατσέλη (1961-1964), ενώ παράλληλα σπούδαζε αγγλική φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Ως ηθοποιός εργάστηκε μέχρι το 1970. Από το 1973 μέχρι το 2008 δίδαξε αγγλόφωνο θέατρο στο Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, του οποίου είναι σήμερα Ομότιμη Καθηγήτρια.

 Τακτικό μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων, η Ελένη Χαβιαρά έγραψε θέατρο με τον Δημήτρη Κεχαΐδη. Το έργο τους κατέχει ιδιαίτερα σημαντική θέση στη νεοελληνική δραματουργία και έχει διεθνή αναγνώριση.

Η συνεργασία της με τον Δημήτρη Κεχαΐδη ήταν μακρόχρονη. Το πρώτο, όμως, θεατρικό έργο που συνυπογράφουν είναι οι «Δάφνες και πικροδάφνες» («Θέατρο Τέχνης», 1979). Ακολούθησε το «Με δύναμη από την Κηφισιά» («Η νέα ΣΚΗΝΗ», 1995). Τις πρώτες παραστάσεις των έργων που έγραψε η Χαβιαρά με τον Κεχαΐδη, ακολούθησε σημαντικός αριθμός παραστάσεων τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Στην Ελλάδα παίχτηκαν από το Εθνικό Θέατρο, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, την Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης», από όλα σχεδόν τα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα, και από διάφορους επαγγελματικούς θιάσους. Στο εξωτερικό έχουν παιχτεί στην Αγγλία, τη Γερμανία, τον Καναδά, τις Η.Π.Α., την Κύπρο, την Αυστραλία και το Βέλγιο. Επίσης μεταδόθηκαν από το ραδιόφωνο (ΕΡΤ 1, ΕΡΤ 2, BBC3, DDR) ή προβλήθηκαν στην τηλεόραση (ΕΤ 1, ΕΤ 2, ΑΝΤ1, ΡΙΚ).

Το συγγραφικό της έργο περιλαμβάνει ακόμη διδακτορική διατριβή με θέμα την κοινωνικο-πολιτιστική διαλεκτική στο αμερικανικό θέατρο (1987) και διάφορες κριτικές μελέτες στο χώρο του θεάτρου, μεταξύ των οποίων  τρεις μονογραφίες: μία σχετική με τους γυναικείους χαρακτήρες στο έργο του Άρθουρ Μίλερ (Acting by Gender: Women in Arthur Miller’s Dramaturgy, 1991), μία για τις πρακτικές της ελευθερίας στο γυναικείο αμερικανικό θέατρο (American Women and Drama: Practices of Freedom, 1997) και μία για την πολιτισμική υβριδικότητα στο θέατρο του Κινεζοαμερικανού Ντέιβιντ Χένρυ Ουάνγκ (Staging Hybridity: Hwangs ChineseAmerican Quartet, 2008).

Στο φεστιβάλ θα παρευρίσκεται ο Συγγραφέας & Σκηνοθέτης Θέμης Μουμουλίδης:

moumoulidisΟ Θέμης Μουμουλίδης γεννήθηκε στην Πτολεμαΐδα. Πέρασε τα παιδικά του χρόνια στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε οικονομικά, κινηματογράφο, θέατρο (Αθήνα, Παρίσι, Σόφια) και παρακολούθησε τον ετήσιο κύκλο μαθημάτων με θέμα: «Διεύθυνση πολιτιστικών υποθέσεων» (Βρυξέλλες). Σκηνοθέτησε περισσότερες από 100 παραστάσεις. Ως σκηνοθέτης συνεργάστηκε με διάφορα ΔΗΠΕΘΕ, το ΚΘΒΕ, την ΕΛΣ, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το Ελληνικό Φεστιβάλ καθώς και σε παραγωγές του ελεύθερου θεάτρου. Υπήρξε καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Βύρωνα (1987-1994), του ΔΗΠΕΘΕ Βόλου (1995-1999) και του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας (1999-2007). Σκηνοθέτησε δυο ταινίες μικρού μήκους και μια τηλεταινία. Έγραψε και συνεργάστηκε σε διάφορα κινηματογραφικά σενάρια. Μετέφρασε περισσότερα από 15 θεατρικά κείμενα.

theatro-2503ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου Ιεράπετρας | «Φως στο σκοτάδι»
Υπεύθυνος Οργάνωσης : Μάνος Γεωργαλάκης τηλ.6937274447, mgeorgal@gmail.com
http://www.ierapetra.gov.gr/theatre-festival/ | Πρόγραμμα - Παράλληλες Εκδηλώσεις - Κριτική Επιτροπή - Χορηγοί - Συντελεστές κλπ - Βραβεία - About Festival |

ΔΗΜΟΣ ΙΕΡΑΠΕΤΡΑΣ - info@ierapetra.gov.gr